Τρίτη 24 Απριλίου 2012

... ας μιλήσω, μέσω των άλλων (από μέιλ)


Martin Niemöller.  Γερμανός πάστορας, αντι-κομμουνιστής και αρχικά
υποστηριχτής του Χίτλερ.  Όταν ο Χίτλερ κήρυξε την κυριαρχία του
κράτους πάνω στην εκκλησία ο Niemöller γύρισε εναντίον του.  Το 1937
κλείστηκε στο Νταχάου.  Εγραψε το παρακάτω ποίημα:

Πρώτα ήρθαν για τους κομμουνιστές
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής.
Μετά ήρθαν για τους συνδικαλιστές
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν συνδικαλιστής.
Μετά ήρθαν για τους Εβραίους
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν Εβραίος.
Μετά ήρθαν για μένα,
αλλά τότε δεν είχε μείνει πια κανείς για να μιλήσει.

Αυτό που στην ουσία περιέγραφε, χωρίς ίσως να το ξέρει, ήταν "Το
σύνδρομο του Θεατή" και η διαχρονική παρουσία του σε όλες τις μορφές
του κοινωνικού και πολιτικού βίου.  Ο ίδιος ο Martin Niemöller
παρουσίασε το ποίημά του σε διάφορες παραλλαγές, ανάλογα με το
ακροατήριό του.  Σήμερα, μπορούμε κι εμείς να το παραφράσουμε
ωραιότατα για τη χώρα μας:

Πρώτα ήρθαν για τους μισθωτούς
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν μισθωτός.
Μετά ήρθαν για τους συνταξιούχους
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν συνταξιούχος.
Μετά ήρθαν για τους Δημόσιους Υπάλληλους
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν Δημόσιος Υπάλληλος.
Ήρθαν μετά για τους ιδιωτικούς υπάλληλους
κι εγώ δεν μίλησα γιατί δεν ήμουν ιδιωτικός Υπάλληλος
Μετά ήρθαν για μένα,
αλλά τότε δεν είχε μείνει πια κανείς για να μιλήσει.

Και άλλη μια παραλλαγή, για τον κάθε Ευρωπαίο:
Πρώτα ήρθαν για την Ελλάδα
κι εγώ δεν μίλησα, γιατί δεν ήμουν Έλληνας.
Έπειτα ήρθαν για την Ιρλανδία
κι εγώ δεν μίλησα, γιατί δεν ήμουν Ιρλανδός.
Μετά ήρθαν για την Πορτογαλία
κι εγώ δεν μίλησα, γιατί δεν ήμουν Πορτογάλος.
Ήρθαν μετά για την Ισπανία και την Ιταλία
και πάλι δεν μίλησα, γιατί δεν ήμουν ούτε Ισπανός, ούτε Ιταλός.
Μετά ήρθαν για μένα,
αλλά τότε πια... δεν είχε απομείνει κανείς για να μιλήσει"

Δεν υπάρχουν σχόλια: